افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها چیست ؟

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها چیست ؟

در این روش از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، شرکت دارایی های ثابت مشهود خود را نظیر زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و … را مورد تجدید ارزیابی قرار می دهند.

با این کار ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه به روز می شود. در نتیجه از آنجایی که معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده، سرمایه شرکت باید افزایش پیدا بکند تا این معادله برقرار بماند.

در این روش نیز پولی به شرکت وارد نمی شود و فقط یک عملیات حسابداری در صورتهای مالی شرکت رخ می دهد. در این روش نیز به همان مقدار که تعداد سهام شما افزایش پیدا می کند قیمت آن کاهش پیدا می کند، در نتیجه تغییری در دارایی شما رخ نمی دهد.

گاهی شرکت‌های قدیمی که سرمایه اسمی کمی دارند به منظور استفاده از ظرفیت بدهی خود و دریافت تسهیلات مالی بیشتر اقدام به افزایش سرمایه از این محل می‌کنند.

شرکت‌های مشمول ماده 141 قانون تجارت برای خروج از شرایط ورشکستگی اقدام به این‌کار می‌کنند.

همچنین شرکت‌های دارای نسبت بدهی بالا (بدهی به حقوق صاحبان سهام) که توانایی دریافت وام جدید را ندارند، اقدام به این نوع افزایش سرمایه می‌کنند.

در بانک‌ ها و لیزینگ‌ ها و شرکت‌ های با ظرفیت مالی افزایش سرمایه اسمی در ترازنامه موجب بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش قدرت وام دهی می‌شود.

همچنین در بیمه‌ ها نیز افزایش سرمایه اسمی می‌تواند قدرت بیمه‌ ها را برای افزایش میزان سرمایه‌ گذاری بالا ببرد.  گاهی اوقات این مدل افزایش سرمایه در زمان فروش و ارزش‌گذاری شرکت موجب شفافیت در قیمت گذاری می‌شود. البته باید به یاد داشت که موارد فوق در بسیاری از شرکت‌ها کاربرد ندارد و این مدل افزایش سرمایه به ویژه برای دارایی‌هایی که استهلاک آنها ثبت می‌گردد (همه دارایی‌ها به جز زمین) عملا موجب افزایش هزینه می‌گردد و در نتیجه در بسیاری از موارد توصیه نمی‌گردد.

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
در این وبسایت نمونه سوالات مربوط به آزمون های افتتاح حساب در کارگزاری های بورس و سوالات مربوط به معاملات آنلاین بورس و سایر سوالات متداول در زمینه سرمایه گذاری در بورس پاسخ داده میشود.

کلیه حقوق محفوظ است.