تحلیل تکنیکال و روش های استفاده از تحلیل تکنیکال در بورس

 

تحلیل تکنیکال چیست ؟

 تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی (به انگلیسی: Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است.

در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ در آینده را پیش‌بینی کرد.

این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌ای دارد.

تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کند، بهره می‌جویند.

این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم» صورت می‌پذیرد.

تحلیل تکنیکال با بررسی قیمت‌های گذشته و حجم مبادلات حرکت‌ های آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کند.

اساس این تحلیل‌ ها بر استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی متمرکز است تا بدین گونه روندهای کوچک و بزرگ بدست آید. در این راستا فرصت‌های خرید یا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص می‌شود.

معامله‌گر با مشاهده چارت قیمتها و استفاده از اندیکاتورهای لازم برای استراتژی خود، به تحلیل بازار می‌پردازد. استراتژی روش محاسبه نقاط ورود به بازار و خروج از آن است که معامله گر یا خود به آن دست یافته یا از یافته‌های دیگران استفاده می‌کند.

پایه نظر تحلیلگران تکنیکالی این است که وقایع هرچه که باشند اثر خود را بر روی قیمت و در نهایت روی چارت می‌گذارند بنابراین کسی که چارت را بشناسد فارغ از اخبار و وقایع می‌تواند معامله کند.

 

سطوح حمایت و مقاومت :

سطح حمایت به سطح قیمتی اطلاق می شود که قیمت سهم برای مدت زمانی از آن پایین نمی آید. سطح حمایت توسط خریداران و هنگام ورود به بازار ایجاد می شود.

سطح مقاومت ، قیمتی است که تعداد فزاینده ای از فروشندگانی که مایل به فروش سهم هستند با فروش خود مدتی سهم را در قیمت نگه میدارند و از ادامه روند افزایش قیمت سهم جلوگیری میکنند.

در تحلیل تکنیکال سطوح حمایت و مقاومت را با خط یا محدوده قیمتی نمایش میدهند  و معمولا این سطوح در محلی تشکیل میگردد که در سابقه قیمتی، نمودار سهم چندین بار نسبت به آن قیمت واکنش نشان داده است و مدتی در آن قیمت مکث نموده و یا در برخورد با آن قیمت  از مسیر خود بازگشته است.

اگر سطح قیمتی پایین تر از سطح قیمت روز باشد حمایت و اگر بالاتر است سطح قیمت فعلی باشد مقاومت نام میگیرد.

به عنوان مثال به سطوح حمایت و مقاومت در نمودار سهم ولیز دقت بفرمایید.

 

سطوح حمایت و مقاومت

 

با بررسی نوع رفتار قیمت سهم و نوع واکنش آن نسبت به نقاط حمایت و مقاومت، تا حدودی میتوان ادامه روند حرکت صعودی و یا نزولی سهم را پیش بینی نمود.

 

مثال دیگر سطوح حمایت در نمودار سهم ومهان :

 

سطوح حمایت سهم ومهان

 

 

برای بررسی راحت تر و تمیزتر شدن چارت میتوانید خطوط حمایت و مقاومت را بصورت حدودی توسط یک خط افقی نمایش دهید.

به عنوان مثال خطوط حمایت در نمودار سهم قرن :

 

خطوط حمایت و مقاومت سهم قرن

 

به یاد داشته باشید خطوطی که قیمت سهم تعداد دفعات بیشتری نسبت به آن واکنش نشان داده است یعنی در آن برگشت قیمت داشته ایم و یا قیمت سهم مدت زمانی در حدود آن توقف نموده است، خطوط حمایت و مقاومت معتبر تری هستند.

 

کانال قیمت و نحوه شناسایی آن :

کانال قیمت هنگامی شکل میگیرد که حرکت قیمت سهم بین دو خط موازی محصور گردد. این دو خط موازی میتواند افقی ، صعودی و یا نزولی باشد.

شناسایی کانال قیمت معمولا به صورت چشمی می باشد و با دقت و رسم خطوط بر روی نقاط ماکسیمم و مینیمم قیمت میتوان آن را کشید.

 

مثال زیر کانال قیمت صعودی در سهم فروی را نمایش می دهد

کانال صعودی در سهم فروی

 

همانطور که در شکل مشاهده مینمایید معمولا پس از شکسته شدن سقف کانال ، احتمال این که حرکت صعودی خوبی در قیمت سهم شکل بگیرد زیاد هست.

 

مثال کانال قیمت افقی در سهم قرن

کانال افقی قیمت در سهم قرن

 

مثال کانال صعودی و نزولی در سهم ثنظام

 

این مطلب به مرور بروزرسانی و تکمیل میگردد.

 

 

 

در این وبسایت نمونه سوالات مربوط به آزمون های افتتاح حساب در کارگزاری های بورس و سوالات مربوط به معاملات آنلاین بورس و سایر سوالات متداول در زمینه سرمایه گذاری در بورس پاسخ داده میشود.

کلیه حقوق محفوظ است.